Wyjazd naukowo-techniczny zorganizowany w dniach 29.05.2023 do 2.06.2023 przez Gdański Oddział Stowarzyszenia Elektryków Polskich przy wsparciu organizacyjnym członków SEP Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (koło naukowe SEP nr 120, koło pracownicze SEP nr 74). Ilość osób 37.

Oprócz celu technicznego, wyjazd ma za zadanie zintegrowanie środowiska SEP poprzez wspólne poznawanie regionów południowej Polski.

Organizacje wyjazdu powierzono firmie turystycznej Aktywny Senior Andrzej Wójcicki
80-524 Gdańsk ul. K. Dunikowskiego

Pierwszego dnia w godzinach popołudniowych dotarliśmy do Wałbrzycha, gdzie zwiedziliśmy słynny Zamek Książ. Na miejscu wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy pomieszczenia i ogrody trzeciego pod względem wielkości XIII wiecznego zamku w Polsce. Architektura, krajobraz jak i tajemnicze historie związane z kompleksem Rise sprawiły, że obiekt był jedną z ciekawszych atrakcji turystycznych podczas wycieczki. Po zwiedzaniu zamku udaliśmy się nieopodal do słynnej wałbrzyskiej palmiarni, w której można było podziwiać egzotyczne rośliny wraz ze zwierzętami takimi jak lemury bądź papugi.

Drugiego dnia udaliśmy się do uznanej firmy Sonel, lidera w produkcji przyrządów pomiarowych związanych z pomiarami elektrycznymi, a która znajduje się w Świdnicy. Mieliśmy okazję zapoznać się z historią firmy i obecną ofertą produkcyjną.

Zwiedziliśmy zakład gdzie zapoznaliśmy się z poszczególnymi etapami produkcji, poczynając od składu elementów elektronicznych poprzez nowoczesną technologię montażu powierzchniowego na profesjonalnej automatycznej linii montażowej a kończąc w laboratorium badawczo-wzorcującym.

Po zwiedzaniu firmy udaliśmy się do przepięknego Kościoła Pokoju ewangelicko-augsburskiego, który należy do światowej listy UNESCO ze względu na unikatową w drewnianą konstrukcję i bogatość zdobień.

Następnie udaliśmy się do kameralnego Muzeum Porcelany w Wałbrzychu, gdzie mogliśmy zobaczyć wyjątkowe wyroby porcelanowe lokalnych producentów i z różnych zakątków świata. Zwieńczeniem dnia była wizyta w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia, mieszczącego się na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego „Julia”, gdzie mogliśmy posłuchać historii górnictwa z ust prawdziwego górnika, który zyskał naszą sympatię dzięki niesamowitej charyzmie i bogatej wiedzy wynikającej z doświadczenia.

Kolejnego dnia, od samego rana udaliśmy się do Wieży Książęcej z XIV wieku w Siedlęcinie, w której znajduje się jedyne na świecie oryginalne malowidło z legendą o Sir Lancelot’cie. Po zwiedzaniu wieży udaliśmy się na zaporę wodną Pilichowice, która jest drugą co do wielkości i wieku zaporą w Polsce. W czasie przeznaczonym na odpoczynek studenci wraz z przewodnikiem wybrali się do zabytkowego mostu, który miał zostać wysadzony w ramach produkcji filmu Mission Impossible. Po zwiedzaniu zapory udaliśmy się wraz z grupą na zwiedzanie zabytkowego starego rynku w Jeleniej Górze. Tam całą grupą wybraliśmy się na pizze podziwiając piękny rynek, który bardzo nas zachwycił. Po przyjeździe do hotelu i zjedzeniu kolacji część z nas wybrała się na wycieczkę na górę Mniszek (711 m. n. p. m), aby podziwiać z niej zachód słońca.

W przedostatnim dniu wybraliśmy się do kolejnego zakładu – ZEM Zakłady Elektromechaniki Motorowej w Dusznikach Zdrój. W zakładach tych poznaliśmy proces automatycznej produkcji silników elektrycznych, ze względu na wysoce zautomatyzowany proces produkcji, całość wyglądała bardzo efektownie. Po zwiedzaniu hal produkcyjnych każdy z uczestników wycieczki otrzymał pamiątkową książkę dotyczącą historii zakładu oraz wykonaliśmy grupowe zdjęcie. Po zwiedzaniu zakładu następnym naszym przystankiem było muzeum papiernictwa, gdzie mieliśmy okazję wysłuchać ciekawej prelekcji wraz ze zwiedzaniem eksponatów. Ostatnim punktem czwartkowego dnia była intrygująca Kaplica Czaszek w Kudowie Zdroju, której ściany, sufit oraz ołtarz zostały wykonane z ludzkich czaszek oraz piszczeli.

Ostatniego dnia tuż przed wyjazdem do Gdyni zwiedzaliśmy w Kamiennej Górze tzw. tajne laboratorium Hitlera – projekt Arado, w którym podczas II WŚ. naukowcy tworzyli nowe rodzaje broni dla III Rzeszy. Po godzinnym zwiedzaniu kompleksu udaliśmy się w drogę powrotną do Gdyni.